Ett projekt

Ett av mina stora intressen är handarbete 
Jag kan känna väldigt mycket glädje av att skapa, gärna nya utmaningar 
Igår kom min mamma och min syster på beök.
Det var meningen att min härliga 86-åriga mamma skulle hjälpa mig att komma igång med mitt nya projekt, nämligen vävning. Hon har vävt många fina saker 
Vi, mamma och jag ( mest jag) har trasslat till varpflätan lite. Jag har aldrig vävt men har lyckats få en vävstol och nu försöker vi komma igång
Skulle helst vilja bara ta hit nån duktig människa som vips sätter upp väven men ingen fe har dykt upp
Så igår kom mamma och så tvingade jag syrran att hjälpa till och hör och häpna nu är vi på gång. Vi trasslar ut och håller på att dra på varpfätan på vävstolen 
Vi får se om vi lyckas men nåt som är säkert är att det kommer ta några ggr.... eller många 
Jag har även en knyppeldyna med tillhörande saker som ligger  i träta tills jag har tid att lära mig även där kan jag tänka mig en liten fe.
Jag tror min mormor och farmor har gett mig generna till detta intresse. Tyvärr hann jag inte lära mig allt av dem inom handarbete så jag kunde stå på egna fötter
Min mormor var sömmerska och  himla duktig och noggrann sådan. Hon bemästrade många olika sorters hantverk. När hon levde hade vi ett fint samarbete, jag stickade och hon sydde ihop mina alster
Hon var en perfektionist på allt hon gjorde och det gillade jag. Allt blev så fint när hon räddade mina skapelser.
Min farmor vävde fina saker men tyvärr hade jag inget intresse av denna teknik på den tiden. Jag var runt 20 då hon somnade in
Jag saknar min mormor och farmor så mycket  och jag borde tagit er kunskap till vara mycket mer
(null)
Dessa två nallebjörnar har jag stickat och döpt till Ellen och Greta efter min mormor och farmor. Så man kan lite skämtsamt säga att de är med mig 
Mina små guldkorn till barnbarn vill gärna ha dessa nallar men de är tillverkade för att dekorera mitt hem och får bara lekas med hemma hos mig 

Jag minns att min mormor hade en så fantastiskt fin filt av mormorsrutor som jag beundrade när jag var liten 
Nu håller jag på att skapa min egen...
(null)
av dessa garner. Min mormor skapade av rester men tyvärr köper jag de färger och kvalite som jag tycker passar in henna hos mig ( jag borde återanvända och använda restgarner) 
(null)
Här ser ni att jag kommit en bit på väg men jag har långt kvar än . Jag har kanske gjort 150 rutor och mitt mål är 294 st 
Ha en bra måndag 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0