Minnen

Jag har en systerdotter som är uppväxt utomlands.
Hon är idag bosatt här i Sverige och pratar svenska lika bra som du och jag 
Under hennes uppväxt pratade de inte svenska hemma så mycket bara när de kom hit och hälsade på men hon har haft svenskan  runt sig hela tiden 
Jag har alltid varit imponerad av hur fort hon lärde sig prata svenska när hon flyttade hit. 
Jag har också funderat på vilket språk hon tänkte och drömde på. Jag har flera gånger frågat henne det och jag tror att om jag inte minns fel att hon sa att hon  räknade på sitt modersmål ( borde skriva fadersmål då hennes pappa inte är svensk utan det är hennes mamma som är svenska och det var i faderns hemland hon växte upp)  
Nu har det gått flera år sen jag frågade och nästa gång vi ses ska fråga igen  och se om hon fortfarande räknar på sitt modersmål  och vilket språk hon tänker på och drömmer  i nu

Så hur är det 
Tänker man i färg eller svartvitt?
Minns man i färg eller svart vitt?


Gotland hösten 2013 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0